• 2025-05-22
  • Nyheter

Två Broar och En Metro – Vandring i Västra Hamnen

Två Broar och en Metro. Visionen som Bengt Svensson namngett fick liv igår när vi tillsammans promenerade längs med den tilltänkta metrosträckan i Västra Hamnen den 21 maj.

Solen tittar lägligt fram vid avgång 16.00. Blåsten och molnen som hopat sig under dagen är som bortglömda.

Fulltaliga 40 personer möttes upp i korsningen Riggaregatan/Einar Hansens gata vid Galeonen för en första informativ session av Klas Nydahl, senior konsult som var projektledare under arbetet med Citytunneln.

Vi gick vidare till Métropladsen och fick ta del av några av Västrahamnenbornas visioner för platsen. Stadsplanerare Gustav Magnusson och Mina Legnered, verksamhetsledare för Västra Hamnen – Have it all guidade gruppen genom de olika rummen. Några röster lades på favoriterna. ”På Métropladsen, där vi just nu jobbar med platsaktivering, är det tänkt att vi kommer att ha den andra metrostationen innan Malmö C”, berättar Gustav.

Sista stoppet för denna tur blev nere vid den nyöppnade kajen där vi hade utsikt över våra två röda broar som på ett alldeles förträffligt vis förbinder stan med Västra Hamnen.

Jens Larsen på Malmö stad, som varit projektledare för broarna, återberättar hur man tagit tillvara på historien och byggt med precision och riktning. Beijers bro fick till exempel en ny vinkel när den sattes för att undvika en cyklig ”motorväg”. Styrmansbron har sedan den blev färdig blivit huvudled för cyklar och avlastat Beijers bro, som nu är mer av ett gångstråk. Vi är många som redan har gjort Styrmansbron till vår upplevelserutt. En upplevelse att åka till och från Västra Hamnen numera.

Kajen och dess omgivning bjuder in till skapande, och Malmöbor är välkomna att komma med förslag för att utveckla platsen, säger Jens.

Bengt avslutar turen med: ”Tänk, här står vi nu på en plats som vi inte ens kunde tänka oss för bara ett par år sedan. Tänk att om ett par år så kan vi ha en ny förbindelse till Köpenhamn som gör att vi kommer ännu närmre 15-minutersstaden”.

Vi avslutar på vackra La Fonderie, som skapats av visionären Stellan Colt. ”Jag kan sitta här i evigheter och beundra Malmös skyline.” Gustav Magnusson flikar in: ”Ja, den påminner nog mer om Rotterdam än New York.”

Medan vi insuper atmosfären vid kajen får vi en sista informativ inblick kring effekterna som en Öresundsmetro väntas skapa.

Klas Nydahl informerar att jobbmarknaden kan komma att mer än dubbleras på vardera sida när vi har en 20-minuterslänk över sundet. Antalet arbetsplatser som nås inom 60 minuters restid väntas öka med 500.000. Från 800.000 till 1.3 miljoner.

Metron kommer ha en turtäthet på 90 sekunder.

Som slutet system liksom Köpenhamns metro, är transporten inte lika känsligt för driftstörningar som till exempel Öresundstågen.

Vi behöver helt enkelt bygga för redundans. Utan Öresundsmetron finns en stor risk att Malmö blir en flaskhals. Med Fehmarnbelttunneln på plats 2029 väntas den internationella godstrafiken öka markant, liksom antalet fjärrtåg mellan Sverige, Köpenhamn, Hamburg och vidare genom Europa. Fehmarnbelttunneln – en 18 kilometer lång kombinerad järnvägs- och vägtunnel – blir en nyckellänk i ScanMed-korridoren, som sträcker sig från Finland till Italien.
I det större sammanhanget blir Öresundsmetron ett viktigt verktyg. Genom att avlasta Öresundsbron skapas fler tåglägen för övrig trafik, vilket möjliggör ett bättre samspel mellan Öresundståg och andra fjärr- och godståg.
Metron mellan centrala Malmö och centrala Köpenhamn planeras som en borrad tunnel under Öresund. Den kommer att utformas med samma höga standard som Köpenhamns nuvarande metro – med automatdrift, tät turtäthet och plattformsdörrar. En snabb, pålitlig och framtidssäkrad länk som för oss närmare varandra – och resten av Europa.

Tack till alla som medverkat i detta samarrangemang med Future City Malmö! Följ Metroklubben på LinkedIn här: https://www.linkedin.com/company/metroklubben/

Mer info om Métropladsen och länkar till information om Öresundsmetron finns här: https://vastrahamnen.se/metropladsen-ett-mikroplatsprojekt-for-ett-gott-liv/

Bli medlem

Förverkliga din idé

Anmälan

Lorem ipsum dolor sit amet, consetetur sadipscing elitr, sed diam nonumy eirmod tempor invidunt ut labore et dolore magna aliquyam erat, sed diam voluptua. At vero eos et accusam et justo duo dolores et ea rebum. Stet clita kasd gubergren, no sea takimata sanctus est.

Hantering av personuppgifter