Visionen om en metrostation i Västra Hamnen är här.
Åtminstone om vi pratar om Metrostationen som Västra Hamnen – Have it all har etablerat i samarbete med MKB, Metrogruppen Malmö Stad, Future City Malmö och Malmö universitet.
Metrostationen är en MKB-ägd lokal på Skeppsgatan 1 och sedan April 2025, ett forum för samtal om vad platsen utanför ska vara.
Vi har döpt ytan utanför till Métropladsen. Ett danskt D och en fransk akut accent signifierar den ypperliga närheten till kontinenten som vi får med en 20-minuters metro under sundet: Öresundsmetron.
Métropladsen är belägen mittemot Tåtplatsen där de isländska sagofigurerna (snögubbarna i vardagsmun) huserar, framför The Tap Room och studenthuset Basecamp med sina cirka 600 studenter.
På andra sidan Tåtplatsen har vi en öde plats med tillfällig parkering, tilltufsad gräsmatta och några stackars träd. Därtill blockeringar av cykelbanan som förundrar och en trottoarkant som gör passage med barnvagn snäppet svårare. Marken tillhör Malmö stad och är ”reserverad” för en av två Metrostationer i Västra Hamnen som potentiellt kan bli realitet om 20-25 år.
Genom vår metod ”Mikroplats-aktivering” ska vi engagera användare i undersökningar och levandegöra platsen: Vad vill vi ha på denna öde-plats? Nu. Om 1 år. Om 5 år. Om 20 år. Projektet undersöker och aktiverar med stöd från Malmö stad. I metoden engagerar vi intressenter som har kopplingar till platsen och drar i trådar för att öde-platsen ska få liv och rörelse nu och på sikt.
I metoden använder vi platsen som en konversationsstartare och aktiveringar i olika former blir en del av samtalet. Läs mer om vårt tidigare Mikroplatsprojekt på Kockums Torg.
Metron ger oss en ingång till samtal. Om det blir en Öresundsmetro eller ej är ännu ej klart. Först måste det beslutas på nationell nivå i samverkan med Danmark. Tills ett beslut fattas kan vi aktivera ytan och engagera människor i att skapa ett gott liv på platsen. Vi har redan fått in runt 50 svar från Västrahamnenbor som bidragit med önskemål om vad en framtida Métroplads kan vara för något. Hur den ska se ut. Kännas. Upplevas. Stadsplaneraren Gustav Magnusson har visualiserat tankarna och de finns att beskåda på Metrostationen.
Kommer man dit får man även rösta på favoritförslaget. Är det ett morgonrave med nyttiga smoothies eller en grön och lummig, vatten-rik oas vi ska satsa på? Eller är det en kombination? Ska vi ha en skyskrapa där eller ska där inte vara något alls? Helst endast övervakningskameror? Många förslag har inkommit och fler blir det. Undersökningarna fortsätter i samarbete med Malmö universitets studenter på Socially Engaged Research-kursen. Vilken typ av fastighets-samverkan behöver vi på denna plats? Hur beaktar vi alla användare? Boende, besökare, medarbetare, fastighetsägare. Olika åldrar? Barn, unga, äldre?
Många frågor återstår. Följ vår resa och hör av dig om du vill bidra, stort som smått. Mikroplatsprojektet pågår till mitten på Juni detta år.
Vad händer på Metrostationen?
Måndag 28 april: 16.00-18.00 VästrahamnareAW – öppet för alla som bor i Västra Hamnen
Tisdag 29 april: 08.00-10.00 Metrokaffe – öppet för alla att komma förbi på en kaffe, titta, samtala och rösta
Tisdag 6 maj: 08.00-10.00 Metrokaffe – öppet för alla
Tisdag 13 maj: 08.00-10.00 Metrokaffe – öppet för alla
Tisdag 20 maj: 08.00-10.00 Metrokaffe – öppet för alla
Onsdag 21 maj: 16.00-18.00 Metrovandring för fastighetsägare i Västra Hamnen
Onsdag 28 maj 07.30-9.00: Wake Up Västra Hamnen – Nätverksträff för företag i Västra Hamnen & Vernissage Métropladsen
Om intresse finns att driva Metrostationen vidare av Malmö stad eller i en samverkansform med boende och fastighetsägare så ser vi på Västra Hamnen – Have it all fram emot att facilitera denna långsiktiga lösning.
Mer info om Öresundsmetron:
”Nästan 40 000 åker varje dag med tåg över Øresundsbron. Fler än 22 000 pendlar dagligen till arbete eller studier på andra sidan Öresund. Visst finns det fortfarande några år till utrymme att köra fler tåg/timma på bron. Men oförutsedda underhållsarbeten eller stopp påverkar själva pulsådern i Nordens största arbetsmarknadsregion. Det behövs ytterligare en förbindelse över Öresund för de många resenärer/pendlare som förflyttar sig mellan storstadsområdena eller till/från norra Europas största flygplats Copenhagen Airports A/S.” berättar Micael Nord, Näringlivsdirektör, Malmö stad
”Klart med 33 danska miljarder för att utveckla infrastrukturen i Köpenhamn och möjlighet för framtida Öresundsmetro. Den 30 april presenterade Københavns Kommune och danska regeringen en överenskommelse om investeringar i infrastruktur i Köpenhamn för 33 miljarder danska kronor. Det är investeringar för framtiden i både en ny metrolinje, M5:an, och en ny östlig ringväg. Köpenhamns infrastruktur är viktig för hela Öresundsregionen, för oss som bor i regionen men också för att fortsätta utvecklas som en globalt attraktiv metropolregion. Att danskarna valde den sträckning av nya metrolinjen M5 som möjliggör en anslutning av en Öresundsmetro är mycket positivt! Det är snart ett år sedan Trafikverket presenterade sin senaste utredning om Öresund. Nästa steg bör vara en bilateral utredning mellan svenska och danska myndigheter och kommuner.” enligt Näringslivsdirektör Micael Nord. Länk till Sydsvenskans artikel: Danskt metrobeslut öppnar för tunnel till Malmö
Länkar:
Metroklubben grupp på Linkedin
Här ska Öresundsmetron gå – Malmö kan växa ut i havet (Sydsvenskan)